This is an old revision of the document!
Příchozí hovory nyní můžete řídit přímo z Vaší webové aplikace.
Vaše webová stránka se dozví o příchozím hovoru zavoláním Vašeho URL, které si nastavíte po přihlášení v menu Nastavení účtu→ IVR - hlasové menu → vzdálené řízení přes web .
Stačí pak hovor v paralelním zvonění poslat na telefonní číslo *007XX kde XX je číslo URL z rozsahu 1-99.
Příklad možné URL včetně automaticky přidaných parametrů GET:
Vaše aplikace se tak dozví, kdo volá (from), kam volá (to), číslo linky Odorik (line), případně i DTMF volbu uživatele. Vaše aplikace na základě těchto informací rozhodne, jak dále bude hovor pokračovat, jednoduše vrátí telefonní číslo pro další směrování hovoru.
Telefonní číslo pro pokračování může být opět ve tvaru *007XX, tedy může to být pokračování interaktivního hlasového menu ovládaná Vaší webovou aplikací.
Ono URL vrátí obyčejný text (nikoli HTML).
play:http://www.odorik.cz/w/_media/ivr:hallo.sln play:https://www.odorik.cz/w/_media/ivr:cink.sln play:http://www.odorik.cz/w/_media/ivr:bzzum.sln dial:533533619
Odkazované zvukové soubory pro účely testování existují přímo na naší wiki: hallo.sln cink.sln bzzum.sln,
URL s příkazy výše, které je možné pro otestování zadat je http://www.odorik.cz/w/_export/code/ivr:vzdalene_rizeni_pres_web?codeblock=0
Použít URL s https je také možné, jistější je se ale vyhnout potencionálním problémům s certifikáty v budoucnu a použít jen http.
Jiný příklad, který demonstruje možnost po přehrání hlášek hovor zavěsit.
play:http://mojedomena.cz/soubor1.mp3 play:http://mojedomena.cz/soubor2.sln hangup
Nově od prosince 2017 podporujemě kromě příkazu dial i příkazy play a hangup. Zvukové soubory jsou stahovány z poskytnutého URL a přehrávány v pořadí, v jakém jsou zadány. Je možné tak z jednotlivých nahrávek skládat komplikovanější celky, např. číst různé čísla skládáním z jednotlivých číslic a pod.
Maximální velikost zvukového souboru je omezena na 2 MB a nesmí se stahovat déle než 5 sekund. V případě nedodržení jedné z těchto podmínek bude voláno na záložní číslo.
Optimální je mít soubory ve formátu sln, do kterého si můžete převést libovolný soubor příkazem sox:
sox zdrojovy_soubor -t raw -r 8000 -e signed-integer -b 16 -c 1 cilovy_soubor.sln
Převést všechny soubory v adresáři můžete v Linuxu pomocí následujícího skriptu:
#!/bin/bash if [[ "$@" = "" ]] ; then echo " Script převede všechny zvukové soubory předané jako argument do formátu raw sln vhodného pro Asterisk hlasová menu. " echo " příklad, kdy budou převedeny všechny soubory s koncovkou mp3 v adresáři: x2sln *.mp3 " exit fi for file in "$@"; do file_name_without_extension="${file%.*}" sox -V "$file" -t raw -r 8000 -e signed-integer -b 16 -c 1 "$file_name_without_extension.sln" echo "nový soubor $file_name_without_extension.sln " done
Příklad použití - převedeme všechny soubory v aktuálním adresáři na formát sln a uložíme jej pod stejnými jmény ale s koncovou .sln:
x2sln *.mp3
Hlášky můžete nechat namluvit profesionálem, nebo využít naší služby TTS dostupné přes API. http://www.odorik.cz/w/api:tts
URL může odkazovat i na soubor v jiném zvukovém formátu než sln, naše ústředna se jej pokusí zkonvertovat sama stejným příkazem sox. URL tedy může odkazovat na libovolný zvukový formát, který podporuje příkaz sox.
Další info o pořizování a převádění zvukových souborů viz: http://wiki.4smart.cz/doku.php/stranky_uzivatelu_4smart:vytvareni_ivr?s[]=sox#jak_prevest_do_formatu_vhodneho_pro_asterisk https://www.youtube.com/embed/t4lSO4R5-h8?hl=cs&fs=1
Vaše URL s příkazy, které se mají provést, nastavíte zde:
Nastavování URL najdete po přihlášení v menu Nastavení účtu→ IVR - hlasové menu → vzdálené řízení přes web
Otestovat funkčnost příkladu můžete vložením URI přímo na naši wiki např. test.txt výše:
http://www.odorik.cz/w/_export/code/ivr:vzdalene_rizeni_pres_web?codeblock=0
Zákazník zavolá na Vaši infolinku, je mu přečtena hláška vyzývající k vyťukání poštovního směrovacího čísla. Podle PSČ přečte informaci o nejbližších pobočkách a hovor následně přepojíte na prodejce v dané oblasti.
Po zadání čísla zakázky bude přečten její stav a kde se zrovna nachází.
Na Vašem čísle bude čtena často měnící se informace, např. aktuálně evidovaných technických potížích. (např. pokud někomu nejde internet, nelze moc předpokládat, že si to bude zjišťovat online) Převedení psaného textu do hlasové podoby můžete použít TTS přes naše API.
Vaše webové aplikace může spravedlivě rozdělovat příchozí hovory mezi více lidí, tak aby nikdo nebyl přetěžován. Historii hovorů i právě obsazené linky (právě probíhající hovory) lze zjistit v reálném čase přes API a podle toho rozhodnout další směrování hovoru. Pokud volá někdo opakovaně během dne, může se vaše aplikace postarat o to, že bude přednostně spojen s tím stejným člověkem, protože ten má jeho případ pravděpodobně stále ještě v paměti a vyřízení ta bude efektivnější. Jiné směrování hovorů můžete použít pro známé důležité zákazníky, nebo pak věčné potížisty nebo hovory ze skrytých čísel. Hovor je možné směrovat i na SIP jméno, kde je možné provést nastavení jako paralelním zvonění včetně zpožděného paralelního zvonění, aby se nestalo, že hovor zůstane nespojen, např. kvůli tomu, že si vybraný člověk právě někam odskočil.
Řízení přes web můžete použít i v případě, že nepotřebujete nic “řídit” (vždy se zavolá stejné číslo), ale jen se Vaše aplikace potřebuje dozvědět o tom, že příchozí hovor přišel, např. proto, aby měla přehled o zmeškaný/vyřízených hovorech. Nezapomeňte ale pro každou linku zřídit “jiné” url, kde bude použito správné záložní číslo pro případ, že by Vaše webová stránka měla výpadek.
Číslo URL 99 má zvláštní význam, bude voláno vždy, když bude nějaký hovor SIP hovor daného uživatele zdvihnut. Příklad použití. Mám firemní informační systém a chci, aby se telefonistovi, který hovor vyřizuje, otevřelo okno s kartou volajícího zákazníka v okamžiku, kdy hovor zdvihne. Nastavím si tedy URL pod číslem 99, které bude voláno kdykoli, kdy bude zdvihnut hovor na některé z linek tohoto uživatele. Kromě čísla linky v síti Odorik.cz, na které byl hovor přijat, bude předáno i telefonní číslo volajícího. Předáváno je to pomocí GET parametrů. From je pro číslo volajícího a line je číslo linky, která byla zdvihnutá.
Příklad výsledného URL (pod URL 99 je uloženo jen https://odorik.cz/test.php, voláno ale bude níže)
https://odorik.cz/test.php?from=799799799&line=300100&answered=yes
Zmeškaný hovor, je takový příchozí hovor, který nebyl nakonec zdvihnut na konkrétní lince. I takové hovory může Vaše webová aplikace zaevidovat.