Table of Contents

Vlastní digitální pobočková ústředna (nejčastěji typu Asterisk)

Návod na pobočkovou ústřednu 2N, Panasonic, Kerio Operator

Výhody

Nevýhody

Pomoc s nastavením Asterisku

Nastavení Asterisku běžně neposkytujeme. Pokud však máte Asterisk na 4smart.cz a potřebujete s něčím pomoci, je to možné za cenu 350 Kč/hod včetně DPH viz ceník na 4smart. Kompletní servis zařízení u zákazníka s prací na dálku ale běžně neposkytujeme.

Při výběru toho, kdo se vám bude starat o Váš Asterisk, si nejlépe zjistěte nějaké reference, jak Váš dodavatel dovede úspěšně řešit záhadné a obtížné potíže, popřípadě jestli má naplánovaný nějaký rychlý postup v případě výpadku hardware, na kterém ústředna běží. Proprietární řešení nemusí znamenat lepší spolehlivost, ale může znamenat, že podporu musíte odebírat jen od toho, kdo Vám řešení dodal. Pokud je možné, že budete potřebovat výjezd, je třeba vybrat dodavatele, který to nemá k vám příliš daleko. Kraj Pardubický - http://www.jabacom.cz/ a http://japenet.cz/, Zlínský kraj- http://www.jssystem.cz/kontakt, Praha a středočeský kraj - http://www.canistec.cz/, Praha - http://www.daktela.com/ , Praha - http://elektroaz.cz/

Odorik.cz jako náhrada za pobočkovou ústřednu

Výhody

Grandstream vyrábí 1,2,4,8,16,24,32 a 48portové převodníky, s kterými lze využít stávající rozvody pevných linek po budově a stávající analogové telefony. Vhodné též jako domovní telefony pro otvírání dveří a pod. Adaptéru mohou fungovat jak v kombinaci s ústřednou Asterisk, tak i bez ní, kde se připojují rovnou na sip.odorik.cz. Provoz 24 i 32 portových zařízení přímo s Odorik je vyzkoušen jako snadno spravovatelný a bezproblémový (máme desítky připojených zařízení). SIP dveřní otvírač s kamerou 2N může fungovat i bez internetového připojení jen v lokální síti, kde hovor je poslán přímo na lokální IP adresu (fungují desítky instalací 2n otevíračů pro stovky uživatelů).

Nevýhody

Pomoc s nastavením telefonů a služeb Odorik.cz

Základní pomoc s plánováním a nastavením telefonů je zdarma. Pokud si telefon koupíte u nás, jste před odesláním telefonu kontaktováni a je zdarma nastaven podle Vašich požadavků. U člověka, který se o telefony stará a komunikuje s Odorik.cz, ale předpokládáme alespoň průměrnou znalost práce s počítačem a schopnost přečíst si poskytnuté návody na wiki či na fóru a být schopen postupovat podle nich. Velmi důležité je též být schopen problém přesně popsat. Přesný odkaz na návod, podle kterého je třeba postupovat, ve Vašem případě pošleme na požádání emailem. Některé problémy jsme schopni řešit na dálku, vždy to ale vyžaduje spolupráci s uživatelem. Není to tedy servis typu, nefunguje to, přijeďte a něco s tím udělejte. Výjezdy snad kromě centra Brna neděláme. Pokud u vás nikdo takový není, nebo nemá čas, je třeba si na to najmout spolehlivého člověka nebo firmu zvenčí. Průměrný správce sítě by pod naším vedením měl zvládnout vše potřebné.

Firmy, které takové služby nabízí:

http://japenet.cz/ - Pardubický kraj. http://www.pripojeni.info/?page_id=603 - Ostrava a okolí (Chcete-li zde přidat odkaz na Vás, kontaktujte nás)

Veškeré služby pobočkové ústředny na Odorik.cz jsou pro zákazníky zdarma!

Kombinované řešení

Vlastní pobočkovou ústřednu používejte, jen když to má nějaký přínos, tedy např. potřebujte automaticky se měnící IVR, které je natolik složité, že vám nevyhovuje možnost řidit hlasové menu z webové aplikace. Telefony nechte pak i nadále hlásit přímo na sip.odorik.cz Konfigurace Asterisku zůstane jednoduchá a asterisk může běžet na neveřejné adrese např. na 4smart.cz, čímž dosáhnete bezpečnost řešení a nízké náklady na údržbu.

Ukázková velmi jednoduchá aplikace pro realitní kancelář. Aplikace si vyžádá číslo nemovitosti, přečte o ní informace a poté pošle SMS prodávajícímu, případně může hovor přepojit.

#!/usr/bin/ruby
load "/var/lib/asterisk/agi-bin/agi.rb"
 
#
 
begin
   begin
    agi=Agi.new
    volajici=agi.av.callerid
    volany=agi.av.extension
    agi.exec("exec answer")
    # příklad generování zvukového souboru
    # cd /var/lib/asterisk/sounds
    # ./texty.sh zadejte_prosim_kod_nemovitosti "Dovolali jste se do MojeReality. Zadejte prosím kód nemovitosti o kterou máte zájem."
 
   cislo_nemovitosti=agi.exec("GET DATA zadejte_prosim_kod_nemovitosti 15000 4").result
    agi.verbose("uzivatel zadal nasledujici cislo nemovitosti: #{cislo_nemovitosti}")
    if cislo_nemovitosti!="9999" then
       # ./texty.sh chybny_kod_nemovitosti "Zadali jste chybný kód nemovitosti."
      agi.exec("STREAM FILE chybny_kod_nemovitosti ''")
      cislo_nemovitosti=agi.exec("GET DATA zadejte_prosim_kod_nemovitosti 15000 4").result
    end  
    # zjistim informace o nemovitosti z api a přečtu
    # ./texty.sh 9999 "Je to Byt 3 plus 1 Nové sady Brno."
    agi.exec("STREAM FILE dev/#{cislo_nemovitosti} ''")
    # pošlu SMS
    agi.close
   rescue StandardError
    Agi.logException($!)
    agi.close
   end 
rescue SignalException
    agi.close
end

Denní náklady na provoz jsou cca 1,5 Kč, při vyšším počtu hovorů rostou náklady jen mírně. Možné je využít veškerou funkcionalitu, co Asterisk nabízí, ale tímto jednoduchým a pro programátory přehledným způsobem bez zbytečné abstrakce. Viz dokumentace možností agi scriptů - http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+AGI#AGIcommands. V podstatě je možné využít všechny možnosti, co asterisk nabízí, jen tímto pružnějším a méně obvyklým způsobem. Máte-li o podobné nasazení zájem, prosím kontaktujte nás. Poskytneme virtuál s velmi jednoduchou vzorovou konfigurací, ve které se snadno vyzná i Linuxový nebo VoIP začátečník. V případě potíží, s kterými si nebudete vědět rady, můžete využít naši placenou podporu se sazbou 300 Kč/hod.