Vlastní digitální pobočková ústředna (nejčastěji typu Asterisk)

Výhody

  • Bohatší možnosti nastavení a přizpůsobení konkrétním potřebám zákazníka, pokud si vyberete schopného dodavatele řešení, máte otevřeny do budoucnosti velké možnosti pro další vylepšování podle potřeb
  • Možnost výběru mezi opensource řešením (např. http://www.freepbx.org/ - návod pro Odorik) a proprietárním řešením (např. http://www.joyce.cz/kategorie-0404-voip-ustredny/ )
  • Možnost ukládat výpisy hovorů a monitorovat hovory na svém vlastním hardware
  • V případě lokálního hovoru není třeba funkční připojení k internetu (pokud je ústředna fyzicky u Vás)
  • Lze využít i připojení např. přes ISDN nebo GSM brány. Pozor, může to být velké bezpečnostní riziko. Hrozí, že anonymní útočník z internetu bude volat přes Vaše ISDN spojení, nebo GSM bránu a nadělá obrovský účet.
  • Snadnější kombinování služeb více různých VoIP operátorů. Kromě nastavení jednotlivých linek někteří operátoři umožňují i připojení přes tzv. trunk. Pro Odorik máme návody zde Odorik SIP trunk a asterisk s neveřejnou ip adresou (doporučujeme), TRUNK s veřejnou IP adresou

Nevýhody

  • Pořizovací cena hardwaru. Může sloužit i běžný počítač, důležitá je nízká spotřeba elektřiny (bude neustále v provozu, běžný počítač může spotřebovat i 300 Kč/měsíc na elektřině) a dobrá spolehlivost. Větší spotřeba většinou znamená i horší spolehlivost, protože některé součástky zahříváním trpí (kondenzátory) a mechanické chlazení může být poruchové (ventilátor vydává zvuky a může se pokazit). V některých případech je možné koupit přímo ústřednu s předinstalovaným opensource, nebo proprietárně upraveným řešením.
  • Místo pořízení hardware je možné platit za virtuální server. např. https://www.4smart.cz/ Někteří operátoři tuto službu nazývají virtuální ústřednou i když je to spíše skutečná softwarová ústředna na virtuálním serveru.
  • Nutnost provést vlastní nastavení na míru a to si zálohovat - i když se nastavení může zprvu zdát jednoduché, záhadné problémy mohou nakonec přijít draho a podpora je drahá nebo je třeba speciální školení.
  • zabezpečení a aktualizace - vyžaduje znalost počítačových sítí. Pozor bezpečnostní aktualizace může kromě odstranění bezpečnostních nebo jiných chyb přinést i chyby nové, takže v nejhorším případě může vyzkoušené nastavení přestat fungovat podle představ.
  • pokud byste chtěli využívat ústřednu ve více lokalitách, je třeba ji provozovat na veřejné IP adrese, což samo o sobě není příliš bezpečné.
  • Ke zneužití dochází buď bezpečnostní dírou na webovém rozhraní, nebo např. uhádnutím SIP hesla hrubou silou. Pokusy o uhádnutí hesla hrubou silou může způsobit přetížení ústředny, a tedy různé záhadné potíže. Strategie útočníků se mohou měnit. Útočníci dostávají školení a provize od provozovatelů “extra drahých čísel”, na která se pak snaží veškerý kredit provolat.
  • V případě poruchy ústředny nefunguje nic. Pokud je vymazána paměť ústředny, je třeba provést veškeré zdlouhavé nastavení znovu, nebo jej obnovit ze zálohy. Bohužel pobočková ústředna se tak stává obtížně nahraditelnou součástí. Pokud ale pobočkovou ústřednu používáte spolu s Odorik.cz, můžete provést dočasné přesměrování hovorů např. na mobil.
  • Může dojít k fyzickému poničení nebo odpojení pobočkové ústředny “omylem” .
  • Pokud nemáte nadprůměrně schopného správce sítě, je možné že se neobejdete bez velmi drahých servisních výjezdů. (to my neposkytujeme)

Pomoc s nastavením Asterisku

Nastavení Asterisku běžně neposkytujeme. Pokud však máte Asterisk na 4smart.cz a potřebujete s něčím pomoci, je to možné za cenu 350 Kč/hod včetně DPH viz ceník na 4smart. Kompletní servis zařízení u zákazníka s prací na dálku ale běžně neposkytujeme.

Při výběru toho, kdo se vám bude starat o Váš Asterisk, si nejlépe zjistěte nějaké reference, jak Váš dodavatel dovede úspěšně řešit záhadné a obtížné potíže, popřípadě jestli má naplánovaný nějaký rychlý postup v případě výpadku hardware, na kterém ústředna běží. Proprietární řešení nemusí znamenat lepší spolehlivost, ale může znamenat, že podporu musíte odebírat jen od toho, kdo Vám řešení dodal. Pokud je možné, že budete potřebovat výjezd, je třeba vybrat dodavatele, který to nemá k vám příliš daleko. Kraj Pardubický - http://www.jabacom.cz/ a http://japenet.cz/, Zlínský kraj- http://www.jssystem.cz/kontakt, Praha a středočeský kraj - http://www.canistec.cz/, Praha - http://www.daktela.com/ , Praha - http://elektroaz.cz/

Odorik.cz jako náhrada za pobočkovou ústřednu

Výhody

  • Odorik.cz nabízí všechny základní funkce pobočkové ústředny:
  • Architektura Odorik.cz je navržena tak, aby bez zásadní změny zvládala statisíce přihlášených linek, a tisíce souběžných hovorů. Oddělujeme signalizaci od rtp (samotného hlasu) a tím dovedeme provést zabezpečení na jiné úrovni, než je možné provést u ústředen typu Asterisk.
  • pobočková ústředna je v základní ceně služeb Odorik.cz bez jakékoli příplatku či paušálu - tedy je to levnější
  • využívání služeb je možné z celého světa, není tak svázáno s jednou lokalitou, možné je hovory přesměrovávat nebo i volat např. z programu Skype.
  • možnost využít i čísla od jiných operátorů
  • možnost definování různého chování podle denní doby, dne v týdnu, svátku nebo konkrétního předem definovaného dne. Je tak možné mimo pracovní dobu např. přehrát hlášku, o pracovní době a v době dovolené přehrát hlášku informující o době dovolené a to vše nastavit třeba měsíc předem.
  • zdarma přidáváme nové funkce a možnosti
  • staráme se o zabezpečení proti útokům z internetu, nejsou nám známy jiné případy zneužití zákazníkova účtu, než že někdo nechá VoIP zařízení na veřejné ip adrese, nebo s nevhodně přesměruje port (popřípadě má nevhodný typ NATu). Samotné zabezpečení VoIP zařízení silným heslem nemusí být u všech modelů dostatečné, pokud se k němu útočník z internetu dostane.
  • Není zde jediné složité a špatně nahraditelné zařízení na straně zákazníka (jako např. pobočková ústředna), jehož nefunkčnost by mohla ohrozit provoz všech linek.
  • Automatizovaný přístup k probíhajícím hovorům a dalším informacím a nastavením přes api
  • Odorik.cz může zavolat Vámi definovatnéaše URL v případě příchozího hovoru, a Vaše aplikace rozhodne kam dále bude hovor směrovat.
  • Průměrně zdatný správce místní počítačové sítě, by neměl mít potíže nastavit koncová zařízení ani našeho webového rozhraní dle našich návodů. Možný je i dálkový přístup našich techniků k voip zařízení zákazníka pomocí speciální aplikace. http://www.odorik.cz/w/java_tunnel Tato aplikace proskenuje VoIP podsíť a umožní dálkový přístup do všech zařízení.
  • Podporujeme “barevná světýlka” BLF (busy lamp fields). BLF znamená, že máte přehled o tom, jestli jsou linky lidí, s kterými komunikujete, obsazeny, nebo na nich právě vyzvání hovor. Můžete též snadno přebírat svým kolegům zvonící hovory. Pokud budete přepojovat hovor, nebudete přepojovat na někoho, kdo má zrovna obsazeno. Tuto funkci je možné částečně nahradit i telefonem, který podporuje více linek, a vhodně nastavit paralelní vyzvánění. Přebírat zvonící hovory je možné i bez BLF vytočením speciálního čísla.
  • Pokud se vaše hlasové menu často mění, nebo poskytuje informace z vaší databáze, může jej řídit vaše webová aplikace. http://www.odorik.cz/w/ivr:vzdalene_rizeni_pres_web
  • Možné je nahrávat hovory a posílat emailem, nebo nahrávat přímo na váš server (webový nebo jiný) http://www.odorik.cz/w/call_records_upload
  • Podporujeme frontu hovorů viz. http://forum.odorik.cz/viewtopic.php?f=14&t=5214. Pozor ale aby někdo nečekal víc než je přiměřené, nebo dokonce navěky.

Grandstream vyrábí 1,2,4,8,16,24,32 a 48portové převodníky, s kterými lze využít stávající rozvody pevných linek po budově a stávající analogové telefony. Vhodné též jako domovní telefony pro otvírání dveří a pod. Adaptéru mohou fungovat jak v kombinaci s ústřednou Asterisk, tak i bez ní, kde se připojují rovnou na sip.odorik.cz. Provoz 24 i 32 portových zařízení přímo s Odorik je vyzkoušen jako snadno spravovatelný a bezproblémový (máme desítky připojených zařízení). SIP dveřní otvírač s kamerou 2N může fungovat i bez internetového připojení jen v lokální síti, kde hovor je poslán přímo na lokální IP adresu (fungují desítky instalací 2n otevíračů pro stovky uživatelů).

Nevýhody

  • větší závislost na jednom dodavateli služeb tedy Odorik.cz.
  • menší volnost v tom, jaké služby je možné přidat či upravit
  • v případě nefunkčnosti internetu lze v rámci lokální sítě volat jen speciálním způsobem (je to dostatečné např. pro otvírání dveří a pod.)

Pomoc s nastavením telefonů a služeb Odorik.cz

Základní pomoc s plánováním a nastavením telefonů je zdarma. Pokud si telefon koupíte u nás, jste před odesláním telefonu kontaktováni a je zdarma nastaven podle Vašich požadavků. U člověka, který se o telefony stará a komunikuje s Odorik.cz, ale předpokládáme alespoň průměrnou znalost práce s počítačem a schopnost přečíst si poskytnuté návody na wiki či na fóru a být schopen postupovat podle nich. Velmi důležité je též být schopen problém přesně popsat. Přesný odkaz na návod, podle kterého je třeba postupovat, ve Vašem případě pošleme na požádání emailem. Některé problémy jsme schopni řešit na dálku, vždy to ale vyžaduje spolupráci s uživatelem. Není to tedy servis typu, nefunguje to, přijeďte a něco s tím udělejte. Výjezdy snad kromě centra Brna neděláme. Pokud u vás nikdo takový není, nebo nemá čas, je třeba si na to najmout spolehlivého člověka nebo firmu zvenčí. Průměrný správce sítě by pod naším vedením měl zvládnout vše potřebné.

Firmy, které takové služby nabízí:

http://japenet.cz/ - Pardubický kraj. http://www.pripojeni.info/?page_id=603 - Ostrava a okolí (Chcete-li zde přidat odkaz na Vás, kontaktujte nás)

Veškeré služby pobočkové ústředny na Odorik.cz jsou pro zákazníky zdarma!

Kombinované řešení

Vlastní pobočkovou ústřednu používejte, jen když to má nějaký přínos, tedy např. potřebujte automaticky se měnící IVR, které je natolik složité, že vám nevyhovuje možnost řidit hlasové menu z webové aplikace. Telefony nechte pak i nadále hlásit přímo na sip.odorik.cz Konfigurace Asterisku zůstane jednoduchá a asterisk může běžet na neveřejné adrese např. na 4smart.cz, čímž dosáhnete bezpečnost řešení a nízké náklady na údržbu.

Ukázková velmi jednoduchá aplikace pro realitní kancelář. Aplikace si vyžádá číslo nemovitosti, přečte o ní informace a poté pošle SMS prodávajícímu, případně může hovor přepojit.

#!/usr/bin/ruby
load "/var/lib/asterisk/agi-bin/agi.rb"
 
#
 
begin
   begin
    agi=Agi.new
    volajici=agi.av.callerid
    volany=agi.av.extension
    agi.exec("exec answer")
    # příklad generování zvukového souboru
    # cd /var/lib/asterisk/sounds
    # ./texty.sh zadejte_prosim_kod_nemovitosti "Dovolali jste se do MojeReality. Zadejte prosím kód nemovitosti o kterou máte zájem."
 
   cislo_nemovitosti=agi.exec("GET DATA zadejte_prosim_kod_nemovitosti 15000 4").result
    agi.verbose("uzivatel zadal nasledujici cislo nemovitosti: #{cislo_nemovitosti}")
    if cislo_nemovitosti!="9999" then
       # ./texty.sh chybny_kod_nemovitosti "Zadali jste chybný kód nemovitosti."
      agi.exec("STREAM FILE chybny_kod_nemovitosti ''")
      cislo_nemovitosti=agi.exec("GET DATA zadejte_prosim_kod_nemovitosti 15000 4").result
    end  
    # zjistim informace o nemovitosti z api a přečtu
    # ./texty.sh 9999 "Je to Byt 3 plus 1 Nové sady Brno."
    agi.exec("STREAM FILE dev/#{cislo_nemovitosti} ''")
    # pošlu SMS
    agi.close
   rescue StandardError
    Agi.logException($!)
    agi.close
   end 
rescue SignalException
    agi.close
end

Denní náklady na provoz jsou cca 1,5 Kč, při vyšším počtu hovorů rostou náklady jen mírně. Možné je využít veškerou funkcionalitu, co Asterisk nabízí, ale tímto jednoduchým a pro programátory přehledným způsobem bez zbytečné abstrakce. Viz dokumentace možností agi scriptů - http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+AGI#AGIcommands. V podstatě je možné využít všechny možnosti, co asterisk nabízí, jen tímto pružnějším a méně obvyklým způsobem. Máte-li o podobné nasazení zájem, prosím kontaktujte nás. Poskytneme virtuál s velmi jednoduchou vzorovou konfigurací, ve které se snadno vyzná i Linuxový nebo VoIP začátečník. V případě potíží, s kterými si nebudete vědět rady, můžete využít naši placenou podporu se sazbou 300 Kč/hod.

 
vyhody_a_nevyhody_vlastni_pobockove_ustredny_asterisk.txt · Last modified: 2022/09/05 17:59 by root